به چه دلیل افسردگی می گیریم ؟


به چه دلیل افسردگی می گیریم ؟

افسردگی یک مشکل روحی و روانی است که در سنین مختلف خود رانشان میدهد.

اماچه چیزی باعث به وجود آمدن افسردگی درافراد میشود؟ برای پاسخ این سوال درادامه، با ما همراه باشید.

افسردگی یک اختلال روانی است که بسیاردربین افراد جامعه شیوع پیدا کرده است که فقط مختص احساس غم داشتن یا تجربه های بد زندگی نمیشود و نیاز به درمان و همچنین تشخیص زود هنگام و به موقع دارد؛ که اگر تشخیص زود هنگام صورت بگیرد فرد با مصرف دارو و روان درمانی و تغییر در روش زندگیش بهبود می یابد؛ ولی اگر درمان صورت نگیرد و به آن اهمیت داده نشود برای خود فرد و اطرافیانش پیامدهای بدی به همراه خواهد داشت.

 

دلیل بوجود آمدن افسردگی؟

این اختلال به یک دلیل خاصی بوجود نمی آید بلکه بیشتر بخاطر ناراحتی هایی که فرد در زندگی دارد و استرس ها وبیماری های جسمی ظاهرمیشود یا گاهی هیچ کدام از این موارد اتفاق نمی افتد ولی افسردگی خود را در فرد نشان میدهد پس به گفته ی دانشمندان افسردگی با عوامل مختلف بوجود می آید.

 

دلیل بوجود آمدن افسردگی را برایتان خواهیم گفت :.13

تروما.1

یک ضربه یا جراحت،شوک یا آسیب؛ که براثر حادثه به بدن فرد وارد میشود به شرطی که این عامل از بیرون به بدن فرد وارد شده باشد و این آسیب از بیماری درون بدن فرد نباشد"تروما"گفته میشود.

و اگر تروما در کودکی به فرد وارد شود به علت استرس و ترسی که به کودک وارد شده ممکن است تغییراتی طولانی مدت در واکنش مغز او بوجود بیاید و اگر فردی تروما داشته باشد احتمال مبتلا شدنش به افسرگی بسیار زیاد است.

 

ژنتیک.2

دربعضی ها اختلالات خلقی و فکر خودکشی ممکن است ریشه در ژنتیک فرد داشته باشد.

پس یکی از دلایل افزایش مبتلا به افسردگی ژنتیک میباشد وافرادی که زمینه ی ژنتیکی دارند ممکن است در سنین کودکی افسردگی به سراغشان بیاید.

??? درصدِ ژن‌ های دوقلوها باهم شباهت دارند، در حالی‌ که فقط ??درصد احتمال می‌رود هر دو نفرشان به افسردگی مبتلا شوند.

به غیر از ژنتیک، عوامل دیگری نیز مانند"شرایط و اتفاقات زندگی"در مبتلاشدن این افراد به افسردگی نقش دارند.

 

وضعیت متاهل بودن فرد یا وضعیت مالی و یا مکانی که درآن زندگی میکند عواملی هستند که تاثیر بسیار زیادی در مبتلاشدن فرد به افسردگی دارند.

اما بعضی مواقع این خود افسردگی است که باعث میشود شرایط زندگی بد و نامناسب بشود.

افسردگی درکسانی که بی خانمان اند بسیار بیشتر رخ میدهد و گاهی هم ممکن است این خود افسردگی باشد که باعث بی خانمانی و آوارگی فرد شده است.

 

ساختار مغز.4

ساختارمغز افراد مبتلا به افسردگی با افراد معمولی بسیار متفاوت است

محققان مشاهده کردند که؛قسمت چپ هیپوتالاموس افراد مبتلا به اختلالات عاطفی به طور متوسط 5 درصد بزرگ تر از قسمت چپ هیپوتالاموس افراد معمولی است،و همچنین این قسمت از مغز در افراد مبتلا به افسردگی و مبتلایان به اختلالات دوقطبی، یعنی دو نوع از اختلالات عاطفی بزرگ تر است.

سایر شرایط پزشکی.5

افرادی که درد مزمن یا اضطراب وبی خوابی و بیش فعالی دارند بیشتر درمعرض افسردگی قرار دارند.

 

مواد مخدر.6

اعتیاد باعث بوجود آمدن افسردگی در افراد میشود و آن را افزایش میدهد.

 

فعالیت بیش از حد در فیس بوک.7

کسانی که بیشاز حد در فضای مجازی به سر میبرند دچار افسردگی میشوند. کسانی هم که معتاد به اینترنت هستند بیشتر دنیای مجازی را قبول دارند و از دنیای انسانی خوششان نمی آید که نام آن افسردگی فیس بوکی میباشد.

طبق تحقیقات انجام شده؛حدود ? درصد از افراد بین ?? تا ?? سال،که بیشتر زمان خود را در اینترنت به سر میبرند در معرض افسردگی قرار دارند.

 

تمام شدن هرچیزی یا برنامه تلویزیونی یا فیلم.8

برخی از افراد با تمام شدن یک فیلم نیز دچار افسردگی میشوند مانند؛ فیلم آواتار که وقتی تمام شد بیشتر طرفدارانش افسردگی گرفتند و حتی برخی فکر خودکشی داشتند،چون دنیای ساختگی فیلم واقعی نبوده است.

 

دود کردن سیگار.9

افرادی که افسردگی دارند بیشتر به سیگار روی می آورند پس سیگار یکی از عوامل افسردگی میباشد. نیکوتین بر فعالیت انتقال ‌دهنده‌ های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و باعث بالا رفتن سطح دوپامین و سروتونین می‌شود.

 

بیماری تیروئید.10

غده تیروئید اگر نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید کند به آن کم کاری تیروئید میگویند که افسردگی یکی از علائم آن میباشد. این هورمون چند کاره است اما یکی از مهمترین وظایف آن انتقال ‌دادن پیام های عصبی و تنظیم سطح سروتونین بدن است.

اگر علائم جدیدی از افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید؛ بخصوص اگر به سرماهم حساسیت داریدو همچنین  یبوست و خستگی دارید بهتر است عملکرد تیروئید تان را بررسی کنید.

 

اختلالات خواب.11

بدیهی است که کمبود خواب فرد را آسیب پذیرتر میکند و فرد را دچارعلائم افسردگی میکند.

در یک تحقیق که در سال ???? انجام شد معلوم شده بود که وقتی افراد شرکت ‌کننده‌ تصویرهای ناراحت‌ کننده را مشاهده کردند، باعث شد افراد فعالیت مغزی شان بیشتر شود و بی خواب بشوند.و درست مانند افراد افسرده عمل کنند. اگر به اندازه لازم نخوابید مغز خوب کار نمیکند و زمان کافی برای ترمیم دوباره سلول های مغزی نخواهد داشت وافسردگی درفرد بوجود می آید.

 

هوای گرم تابستان.12

اختلال عاطفی و افسردگی  بیشتر درزمستان رخ میدهد ولی برخی از افراد نیز درتابستان دچار افسردگی میشوند.

افسردگی تابستان زمانی اتفاق می‌افتد که بدن فرد دیرتر بافصل جدید هماهنگ میشود و درآن تاخیر می افتد؛ این ممکن است به‌ خاطر عدم توازن در شیمی مغز و هورمون ملاتونین باشد.

 

محل زندگی.13

زندگی روستایی و شهری هرکدام مزایای خود رادارند ولی تحقیقات نشان میدهند که افرادی که ساکن شهر هستند ?? درصد بیشتر از روستاییان دچار افسردگی میشوند زیرا شهرنشینان در بخشی از مغز که اضطراب را تنظیم و تعدیل می‌کند فعالیت بیشتری دارند. و هرچقدر مقدار استرس و اضطراب هابیشتر باشد فرد دچار اختلالات روانی هم میشود.

 

روانشناسان و متخصصان مرکز مشاوره گپچه در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید، یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

منبع: گپچه