میخچه چیست؟ انواع روشهای درمان آن


میخچه چیست؟ انواع روشهای درمان آن

میخچه چیست؟

میخچه نوعی عارضه پوستی است که از تجمع سلول‌های مرده پوست ساخته می‌شود. این عارضه معمولا در سطح پوست صاف و بدون مو به خصوص در بالا یا در کنار انگشتان پا و در دست‌ها ایجاد می‌شود.  این بیماری در واقع لایه‌های ضخیم و سخت شده‌ای از پوست است که وقتی پوست سعی می‌کند از خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت کند، ایجاد می‌شود. به طور مثال در انگشتان پا بر اثر فشار کفش یا در کنار انگشتان بر اثر کار مداوم با مداد یا خودکار ایجاد می‌شود.

این عارضه معمولا مضر نیست اما گاهی اوقات ممکن است منجر به عفونت یا زخم شدن پوست شود. این مشکلات بیشتر افراد دیابتی و افرادی که گردش خون ضعیفی در پاهایشان دارند را درگیر می‌کند.

 

 انواع میخچه و شکل ظاهری آن

کورن‌ها معمولا کوچک و مدور هستند و مرکز مشخصی دارند که می‌تواند نرم یا سخت باشد.

سخت (Hard corns)

معمولا کوچک‌تر هستند و در مناطقی از پوست که سفت و سخت است و پوست ضخیم‌تری دارد و همچنین در مناطق استخوانی پا دیده می‌شوند.

نرم (Soft corns)

 رنگ نسبتا سفید و بافتی لاستیکی دارند. آن‌ها معمولا بین انگشتان پا و در مناطقی از پوست که مرطوب و عرق کرده است ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به وجود این عارضه روی انگشت کوچک پا (پنجم) به دلیل ساییدگی کفش اشاره کرد. همچنین آن را می‌توان بین انگشتان پا خصوصاً انگشت پنجم و چهارم نیز  مشاهده کرد.

Seed corns

 بسیار دردناک هستند و به صورت برجستگی‌هایی از سلول‌های مرده پوست ظاهر می‌شوند. seed corn در واقع به کورن‌های بسیار ریزی اشاره دارد که کنار هم جمع شده‌اند. آن‌ها بیشتر روی پاشنه پا قرار می‌گیرند.

 

دلایل ایجاد میخچه

هر چیزی که باعث فشار یا اصطکاک روی پوست شود.

کفش‌های خیلی تنگ یا پاشنه بلندی که به پا فشار وارد می‌کنند.

جوراب‌هایی که اندازه پا نیستند.

اقدامات مکرر مانند ایستادن، راه رفتن یا دویدن به مدت طولانی.

سرگرمی‌های بدنی، فعالیت‌های ورزشی یا کارهایی که به پاهای شما فشار وارد می‌کنند.

بالا رفتن سن که باعث می‌شود بافت چربی کمتری در پوست باقی بماند؛ در نتیجه پوست پا خشک و ضخیم می‌شود.

نواختن ساز یا استفاده از ابزار دستی. پینه روی دست فرد ممکن است در اثر فشار مکرر سازها ، با استفاده از ابزار دستی یا حتی نوشتن ایجاد شود.

علائم میخچه

پوست سفتی که در اثر اصطکاک یا فشار مکرر ایجاد شده است.

برآمدگی‌های کوچک، گرد و برجسته پوست

برجستگی‌هایی که ممکن است دردناک باشند یا باعث ناراحتی شوند

درد، قرمزی، تاول رو یا زیر پوست

خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

 

میخچه دست

میخچه دست نوعی عارضه شایع پوستی است که بیشتر محدوده کف دست و لای انگشتان را درگیر می‌‌کند. اگرچه این عارضه  بیشتر روی انگشتان پا ایجاد می‌شود ، اما ممکن است در نقاط تحت فشار انگشتان و دست نیز ایجاد شود. در این عارضه پوست محل درگیر در مقایسه با نواحی اطراف ضخیم و سفت‌تر می‌شود. این وضعیت در قبال افزایش فشار به پوست و سایش رخ می‌دهد.

اگرچه بروز این عارضه در بسیاری از موارد بدون درد و ناراحتی است، اکثر موارد خطری به همراه ندارد. اما در بعضی موارد امکان درد شدید، عفونت، التهاب و خونریزی میخچه وجود دارد. این عوارض بیشتر افراد مبتلا به دیابت، خشکی شدید پوست و گردش خون ضعیف را تهدید می‌کند. میخچه انگشت دست یا کف آن در صورت احساس درد باید پیگیری و درمان شود.

 

میخچه دست

میخچه دست نوعی عارضه شایع پوستی است که بیشتر محدوده کف دست و لای انگشتان را درگیر می‌‌کند. اگرچه این عارضه  بیشتر روی انگشتان پا ایجاد می‌شود ، اما ممکن است در نقاط تحت فشار انگشتان و دست نیز ایجاد شود. در این عارضه پوست محل درگیر در مقایسه با نواحی اطراف ضخیم و سفت‌تر می‌شود. این وضعیت در قبال افزایش فشار به پوست و سایش رخ می‌دهد.

اگرچه بروز این عارضه در بسیاری از موارد بدون درد و ناراحتی است، اکثر موارد خطری به همراه ندارد. اما در بعضی موارد امکان درد شدید، عفونت، التهاب و خونریزی میخچه وجود دارد. این عوارض بیشتر افراد مبتلا به دیابت، خشکی شدید پوست و گردش خون ضعیف را تهدید می‌کند. میخچه انگشت دست یا کف آن در صورت احساس درد باید پیگیری و درمان شود.

 

درمان میخچه پا در طب سنتی و اسلامی چگونه است؟

درمان میخچه پا در طب سنتی مجموعه‌ای از راهکارهایی است که توسط متخصصان این طب برای درمان آن به کار گرفته می‌شود.

میخچه ضایعه‌ای پینه‌ای شکل است که بر اثر پوست مرده و معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به‌ویژه در پشت پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت‌های ضخیم‌تر پوست کف دست و پا به‌وجود می‌آید. دوره درمان در طب سنتی از روش‌های دیگری چون جراحی و داروهای شیمیایی بیشتر است. همچنین فرد باید در انجام روش‌ها منظم باشد و برای دیدن نتیجه صبوری کند.

 

درمان میخچه دکتر خیراندیش

 

دکتر خیراندیش معتقدند به دلیل رسوب سودا در اندام انتهایی بدن، میخچه به‌ وجود می‌آید که به دلیل راه رفتن بد، کفش نامناسب یا استفاده از خوراک نامناسب است.

دکتر خیراندیش برای درمان میخچه پا در طب سنتی بیان می‌کنند که باید یک قاشق مرباخوری اسفند را  به همراه یک لیوان سکنجبین خوراکی (همراه با دو واحد عسل، دو واحد عرق نعنا و یک واحد سرکه با دو برابر آب) مخلوط کرده و شبی یک لیوان به مدت ?? روز یا بیشتر هر شب میل کرد.

روش دیگر ایشان برای درمان میخچه پا با طب سنتی آن است که فرد باید 2 عدد گل میخک خشک شده را تا یک ساعت درون نصف استکان آبلیمو بگذارد و سپس آن را از صافی رد کند. بعد پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کند و سپس آن را روی میخچه جهت بهبود قرار دهد.

همچنین فرد میتواند دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش بدهد و کمی نمک روی آن بپاشد و بعد از قرارگیری آن روی میخچه، رویش را ببند و اجازه دهد سه روز بماند. بعد از سه روز میخچه از بین می‌رود در صورت نیاز روش را دوباره تکرار کند.

 

درمان میخچه پا دکتر روازاده

 

دکتر روازاده مصرف اسفند را مانند نظر دکتر خیراندیش برای درمان میخچه پا در طب سنتی مفید می‌دانند . همچنین بیان می‌کنند که بهتر است برای درمان میخچه‌های ظریف، فرد یک تکه سیر را به صورت عرضی برش دهد و سپس آن را بر روی عارضه بگذارد و ببندد. فرد باید این عمل را تا بهبود کامل میخچه کف پا  تکرار کند.

همچنین میتواند سیر را در سرکه بخیساند سپس روی میخچه پا قرار دهد.

ایشان مصرف سنگ پا را عاملی برای تحریک میخچه می‌دانند و معتقدند بهتر است از آن استفاده نکنند.

ایشان شیرابه دمبرگ انجیر را نیز برای درمان میخچه پا مفید میدانند و میگویند روزی دوبار باید این عمل تکرار شود.

 

انواع روش‌های درمان خانگی میخچه

 

روش استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین باید با کمی آب مخلوط شود تا حالت خمیری شکل پیدا کند. سپس باید سطح میخچه را با استفاده از این خمیر پوشاند و روی آن را باندپیچی کرد. این بانداژ باید به مدت یک شب روی میخچه باقی بماند. ممکن است برخی از افراد به جوش شیرین حساسیت داشته باشند. بنابراین استفاده از این روش به افرادی که بیماری‌های پوستی دارند یا پوستشان حساس است، توصیه نمی‌شود.

روش دیگر این است که محلولی با ترکیب جوش شیرین و آب گرم درست شود. سپس پاها یا دست‌ها (عضوی که دارای میخچه است) به مدت ?? دقیقه در آب قرار گیرد. اگر برای درمان خانگی میخچه کف پا از این روش استفاده می‌شود، می‌توان بعد از ?? دقیقه به آرامی سطح میخچه را با سنگ پا تراشید.

بهتر است این کار را 1 بار در روز تا زمان از بین رفتن عارضه انجام داد.

 

روش استفاده از روغن کرچک

سطح میخچه را باید به روغن کرچک آغشته کرد. در صورتی که بیمار احتمال می‌دهد روغن از سطح پوست او پاک خواهد شد، می‌تواند با استفاده از بانداژ یا گاز استریل سطح آن را ببندد. این کار باید سه بار در روز انجام شود و تا زمانی که میخچه وجود دارد، هر روز ادامه داشته باشد.

 

روش استفاده از سیر برای درمان میخچه

برای استفاده از این روش به چند حبه سیر و بانداژ نیاز است. می‌توان از پارچه تمیز نیز به جای باند استفاده کرد. در این روش ابتدا حبه سیر باید نصف شود. بهتر است یکی از نیمه‌ها به میخک آغشته شود. سپس به مدت یک دقیقه روی میخچه مالیده شود. بعد از آن نیز باید نیمه دوم را روی عارضه قرار داد و آن را با استفاده از بانداژ بست. باید به مدت یک شب روی میخچه بسته بماند. در صورتی که بیمار با برآمدگی حبه سیر احساس ناراحتی می‌کند، می‌تواند از سیر رنده شده به همین روش استفاده کند.

https://bit.ly/3NsCvMi

https://did.li/f9LNf

http://gg.gg/115df5

https://v.ht/ezeQR

https://v.gd/fjihHD